2012.04.03.
SZINGAPÚR – Amikor Choo Yilin 2009-ben megalapította a cégét, a Choo Yilin Artisian Jewellery-t, tudta, hogy a célja, egy profitot termelő vállalkozás létrehozása volt, de ezzel egy időben a társadalomra is szeretett volna pozitív hatással lenni.
Ms. Choo, 30, egyike azoknak az új generációs ékszertervezőknek, akik a műveiket egy környezetvédelmi üzenettel látják el. „Az egész ötlet arról szól, hogy az ékszertervezést arra használjuk, hogy értékes történeteket mondjunk el, és beszédtémákat indítsunk útjaikra”, mondta el telefonon keresztül a napokban Londonból, ahol üzleti tanulmányait folytatja a London Business School mester szakán.
Ms. Choo elmondta, hogy az ötletet az ékszereihez Thaiföldön kapta, miután 2007-ben odaköltözött diplomata férjével, aki éppen ott állomásozott. Önkéntesként kezdett dolgozni egy nonprofit szervezetnél, ahol különböző fejlesztési és segély munkákat látott el az országban. „Ott találkoztam először a háttérbe szorított közösségekkel” mondta, „az egyik közülük a Karen hegyi törzs volt, Thaiföld északi részén.”
A Karen a legnagyobb a 20 törzsből, amely Észak-Thaiföld és Myanmar hegyeiben él, többnyire távoli falvakban. Híján vannak az anyagi javaknak, mégis a hagyományaikhoz hűen kézzel készített ezüst ékszereket hordanak.
„A kareni emberek híresek arról, hogy 99.9%-os, finom ezüsttel dolgoznak, amelyet kézi kalapáccsal dolgoznak meg” mondta Ms. Choo. „Az ékszereik a nemzetközi piacokon nagy általánosságban törzsinek számítanak. Nagyon ritka; és esztétikumként kell értékelni. A nemzetközi piacok általában ezeket az ékszereket alacsonyrendűként könyvelik el a nagy divatmárkákkal szemben, az etnikai vonásai miatt.”
Azt mondta, hogy együtt készítette velük a „darabokat, amelyek megtartják az etnikai jellegzetességeiket, de feldíszítjük őket drágakövekkel és ezüst mintákkal, így a nemzetközi piacokon is vonzerővel bírhat.” Az ékszerek ára 285-től egészen 785 szingapúri dollárig terjedhet. (83.000 – 227.000 HUF).
A kapitalizmus és a gazdasági-kereskedelem alapelveit használva sokkal hatékonyabban lehet segíteni a háttérbe szorított közösségeken, mint különböző segélyszervezetek felállításával, mondta Ms. Choo. „Valamint segít megőrizni egy kultúra művészeti motívumait, amelyek könnyen elveszhetnek a csökkenő kereslet miatt” tette hozzá.
Ma a a cég helyi ékszerészekkel is együtt dolgozik Bangkokban, egy egész kollekciót készítve, amellyel Ms. Choo megpróbál elmesélni egy történetet az értékek megőrzéséről, legyen az akár az erdőben, a korallokban vagy a helyi kultúrákban. Emellett együttműködik olyan nonprofit szervezetekkel, mint a WWF vagy a SeaWeb, így terjesztve a környezetvédelem üzenetét az ékszerein keresztül.
2010-ben bemutatta a Koráll Variációi kollekciót, amelyet a SeaWeb „Túl értékes, hogy viseljük” kampánya ihletett, amelynek célja, a rózsaszín és piros korallok kereskedelmének megszüntetése, amelyek begyűjtése pusztítja a zátonyok környezetét, a partokat pedig sebezhetőbbé teszi. „Világszerte megkértek ékszerészeket, hogy írjanak alá egy petíciót, amellyel támogatják a korallok használatának mellőzését az ékszerek tervezésénél,” mondta „én voltam az első ázsiai, aki aláírta.”
A SeaWeb továbbá megkért olyan nagynevű tervezőket, mint Paloma Picasso, Frank Gehry és Melissa Joy, hogy készítsenek „Újraértelmezett Korall” címmel egy kollekciót, amivel támogatják a kampányt- Mindegyik tervező készített vagy odaajándékozott egy hordható műalkotást, amely felidézi az óceán szépségét anélkül, hogy a korallnak vagy bármilyen más tengeri élőlénynek bántódása esne.
Ez az ötlet inspirálta Ms. Choo-t, hogy tervezzen egy kollekciót újra feldolgozott ezüstből és drágakövekből, mindegyik úgy tervezve, hogy egy-egy korallformációra hasonlítson. „Az volt az ötlet, hogy elmondhassuk, igen, a korall gyönyörű, de nem szükséges igazit viselned ahhoz, hogy értékelni tudd” mondta.
A legújabb kollekciója - amely ebben a hónapban kerül a polcokra Párizsban - erőteljes plasztikus és természetes formákat öltött, és bronzból készült. Át vannak szőve finoman ezüsttel és aranyozott ezüsttel, amelyet az erdők inspiráltak és szőlők, gyökerek, fák és virágok motívumait lehet fölfedezni bennük. Ms. Choo elmondta, hogy eldöntötte, hogy készít egy kollekciót, miután az ENSZ kinevezte 2011-et az Erdők Nemzetközi Évének.
„Sok városlakókat az erdőirtás nem érinti elég mélyen,” mondta. „Mindig úgy képzeljük el, hogy ez a hippik dolga és az eltökélt környezetvédőké. Így terveztünk egy kollekciót, amelyet az erdők inspiráltak; levél alakú fülbevalókkal és kéregmintájú gyűrűkkel.
Támogatva a WWF „Ültess el egy facsemetét” programját, a cég elhatározta, hogy minden egyes értékesítés után elültet egy fát, amelyet az ügyfelek a Google Earth-ön keresztül szemmel tarthatnak.
Ms. Choo elismerte, hogy nem gondolja, az ügyfelek azért vásárolják az ékszereit, mert szeretik a fákat. „Az ékszervásárlás elsődleges oka, hogy tetszik nekik az elképzelés, utána pedig számításba veszik az árat, majd legvégül esetleg számításba jöhet a történet, amit mesél,” mondta.
„Képzelgés” lenne azt hinni, mondja, hogy a tervezők jelentősen ki tudják lendíteni az érdektelenséget.
Azonban, mondja „a divat rendkívül erőteljes és mindig is felelős volt az emberi viselkedésért, csakúgy, mint a fogyasztási szokásokért. Mindig is azon tűnődtem, hogy a divattervezők miért nem használják az erőt, amivel rendelkeznek, hogy kezdeményezzenek valami olyasmit, aminek pozitív társadalmi hatása van.”
Forrás:
http://www.nytimes.com/2012/03/19/fashion/jewelry-with-an-environmental-motif.html?_r=1&ref=jewelsandjewelry
http://chooyilin.com/
http://www.doorstepluxury.com/choo-yilin/