Az egyiknek luxus, a másiknak giccs

2012.01.06.

Távcsövek, táskák, lámpák, képkeretek, poharak, szemüveget, kilincsek, tollak, pendrive-ok, szájfények és újabban egy parfüm: Magyarországon viszonylag kevesen tudják, de az ékszereken kívül ezek a tárgyak is mind megvásárolhatók a kristályairól híres Swarovski cégtől.

A több mint százéves osztrák vállalat termékei speciális technikával vágott ólomkristályból készülnek. A Swarovski tárgyak kritikusai szerint a rajongók tulajdonképpen üveget vá-sárolnak méregdrágán. Mások nem a tárgyak árát, hanem az esztétikai értékét kifogásolják: szerintük a Swarovski a giccs birodalma. Ha így is van, ez a giccs sokakat megfog a cég tavaly kétmilliárd eurós forgalmat bonyolított. S ha egy csillogó kristálymackó meg is osztja az embereket, az vitathatatlan, hogy a mai napig családi tulajdonban álló vállalkozás története példaértékű.


Az alapító, Dániel Swarovski 1862-hen született az Osztrák-Magyar Monarchiában, a mai Csehország területén. A róla szóló írások szerint - bár lehet, hogy ez- már a Swarovski - legendárium résre - már gyermekkorában érdekelte; az üvegcsiszolást tanult apja és más kristályüveg csiszoló mesterek műhelyében is

 

Az ifjú Swarovski célja az volt, hogy megváltoztassa üvegcsiszolás addigi technikáját, olyan gépet kifejlesztve, amellyel pontosabban és gyorsabban lehet dolgozni, mint kézzel. Harmincéves korára meg is valósította tervét, Kifejlesztett egy kristályvágó gépet, és néhány évvel később, 1895-ben két társával megalapította saját vállalkozást, Állítólag azért költöztették a céget a tiroli Wattensba, ahol a Swarovski Központ és Múzeum ma is működik, hogy minél messzebb legyenek a kíváncsi konkurensektől, nehogy a versenytársak ellopják a találmányt. Pár év múlva már száz embert foglalkoztattak manapság már 28 ezer alkalmazottjuk van.


A vállalkozás jelenleg a negyedik és az ötödik Swarovski - generáció irányítása alatt áll. Az örökösök nemcsak a kristálycsiszolás, hanem a márkaépítés mestereinek is bizonyultak. Mert bár a Swarovski termékek nem olcsók, azért mégsem annyiba kerülnek, mint például egy drágakőből készült ékszer, A luxusérzéséi viszont ugyanúgy megadják. A Swarovski üzletek, ékszerbemutatók - minden évben két kollekcióval, egy tavaszi-nyárival és egy őszi-télivel állnak elő - éppen olyan elegánsak, mint egy „valódi" ékszer cégé.


Nadja Swarovski a céget jelenleg vezető Helmut Swarovski lánya nemrég egy interjúban úgy nyilatkozott, hogy amíg az 1970-es években nem álltak elő saját ékszerkollekciójukkal, hiába volt üzletileg sikeres a, cég, alig ismerték őket. Kevesen tudják például, hogy azt a híres ruhát, amiben Marilyn Monroe elénekelte a Happy Birthdayt John F, Kennedy amerikai elnöknek, szintén Swarovski kristályok borították. A saját ékszerek azonban mindent megváltoztattak, ma a Swarovski a világ legismertebb márkái közé tartozik.


Az exkluzivitás érzését erősíti, hogy a leghűségesebb vásárlóik csatlakozhatnál; a Swarovski Kristály Társasághoz. ők azok a gyűjtők, akik a cég híres kristályfiguráiért rajonganak, Sokan talán furcsállják, de jelenleg 325 ezren vannak a világon, akik alig várják, hogy megjelenjen a legújabb kristály állatfigura a jegesmedve, az egyszarvú, a mókus, a bagoly, az elefánt és társaik után. A cég olyan nagy becsben tartja a klubtagokat, hogy minden évben külön, csak számukra elérhető darabokat is készítenek.
 

Matalin Dóra

 

In: Népszabadság, 2011.12.31. szám

« Visszalépés